| TAKAISIN / BACK |

Paimentolaisten
ja alkuperäiskansojen
asumukset

Kokonaisvaltainen esitys siitä, miten
Keski-Aasian aroilla, Siperian taigalla,
Pohjois-Amerikan tasangoilla, Himalajan vuoristossa
ja Saharan autiomaassa elävät alkuperäiset heimot
ja paimentolaiset asuvat. Ensimmäinen yhtenäinen esitys
primitiivisestä arkkitehtuurista suomen kielellä.
Runsas kuvitus. 80 sivua B5.

Toimittanut J. K. Ihalainen
1. painos 1998
2. painos 2000

Keski-Aasian jurtat

Peter Alford Andrews käyttää tästä keski-aasialaisesta asumuksesta aivan oikein nimitystä "ristikkoteltta" (trellis tent), koska venäläisten omima turkkilainen yurt tarkoittaa "asuinpaikkaa". Aito turkkilainen nimitys on ev, öy, üy, ja aito mongolilainen ger. Tästä huolimatta käytän tästä sateenvarjomaisesta teltasta seuraavassa nimitystä jurtta.

Jurtta

Jurttia löytyy alueelta joka ulottuu Kaspian mereltä pitkin eteläistä Neuvostoliittoa halki Mongoliaa ylös Siperiaan. Tämä on laajaa Keski-Aasian aroa, jossa sataa vain vähän, tuulee raivokkaasti, ja on kylmää talvella. Tälle alueelle ovat levittäytyneet mongolia ja turkkia puhuvat paimentolaiset, Kiinasta Eurooppaan hallinneiden mahtavien mongoliheimojen jälkeläiset.
Mongolivaltakunnan "avain" oli hevonen. Mongolit kehittivät satulan, sekä tekniikan miten ampua hevosen selästä lyhyellä jännejousella. "Sivistyneet kansat" olivat voimattomia tällaista yhdistelmää vastaan; Kiinaan ja Siinaille rakennettiin pitkät muurit pitelemään barbaareja loitolla.
Hevonen on yhä paimentolaisen tärkein omaisuus. Se antaa aron paimentolaiselle saman liikunnon vapauden kuin kameli aavikon eläjälle.
Hevospaimentolaisten pääelinkeinona ovat suurikokoiset karakullampaat ja vuohet, jotka tuottavat maitoa, lihaa, sekä villaa vaatetukseen ja huovutukseen. Lammas on yleisin rahayksikkö. Sen lisäksi pidetään kameleita ja jakkihärkiä kuormajuhtina.
Paimentolaisten on vaihdettava laidunmaata sen mukaan miten ravintoa karjalle riittää, mutta koska jokainen muutto vaatii veronsa karjasta, on heidän liikuttava mahdollisimman vähän. Talvisin kerääntyy suurempi heimonryhmä yhteen johonkin suojattuun paikkaan kevättä odottamaan. Jurttaleiri, aul, pystytetään ympyrään, leirin ja jurttien oviaukkojen osoittaessa etelään.
Aroilla asuvat heimot jotka asuvat jurtissa voidaan jakaa kahteen ryhmään sen mukaan minkä tyyppisessä jurtassa he asuvat (venäläisen etnografin Karusin mukaan). Mongoli- eli kalmukkijurttaa käyttävat mongolit, altailaiset heimot, burjaatit ja tataarit idässä,. sekä lännessä kalmukit joista suurin osa puhuu mongolinsukuisia kieliä. Näiden kansojen käyttämissä jurtissa on suorat tukisalot, jotka tekevät katosta kartiomaisen. Kirgiisien ja turkkilaisten käyttämissä jurtissa on puolestaan kaarimaiset tukisalot (tukikaaret), jotka tekevät katosta kupolimaisen (eli holvimaisen). Tällaista käyttävät turkkia puhuvat kirgiisit, kasakat, utsbekit ja turkmenit.
"Mongolien talot ovat pyöreitä ja ne on rakennettu saloista, oksista ja huovasta. Näitä he kantavat mukanaan minne tahansa kulkevatkin, sillä salot on niin tiukasti sidottu yhteen ja siten yhdistetty että rakenteet ovat kevyitä kuljettaa."
- Marko Polo -

JURTAN RAKENNE

Jurtta ja huopa ovat molemmat keskiaasialaisia keksintöjä. Huovuttaminen on kehräamistä ja kutomista vanhempi taito ja hyvin yksinkertainen prosessi: villa pöyhytetään, levitetään ruokomatolle, kostutetaan, rullataan ja hakataan kunnes kuidut huopuvat. Aasiassa huopaa käytetäan hattuihin, ulkovaatteisiin, jalkineisiin, mattoihin, sekä asumusten kattamiseen. Tämä materiaali on ylittamätön kylmyyttä, tuulta ja sadetta vastaan. Kaiken kaikkiaan kahdeksankin kerrosta saattaa peittää jurttaa talvella, ja joskus on päällimmäinen kenos öljytty jotta vesi valuu siita alas. Mutta huovassa on eräs heikkous: sillä on hyvin vähän vetovoimaa ja sen voi helposti repiä auki. Tämän takia on huopskatetun rakenteen oltava itsensakannattava; huopa ei pysty kannattelemaan esimerkiksi mustan teltan rakenteita.

KEHIKKO

Jurtta on siis suunniteltu kehikoksi kannattelemaan huopatelttakatosta. Sen lisäksi oli kehikko rakennettava materiaaleista joita on saatavilla lahes puuttomilla aroilla. Yksi jurtan etu on siinä, ettei se vaadi kovinkaan paksuja salkoja. Paju täyttää nämä vaatimukset täydellisesti; se on kestävää ja sitä on aroilla runsaasti. Jurtan seinäristikot valmistetaan noin tuuman paksuisista pajukepeistä, jotka halkaistaan kahtia ja asetetaan ristiin toistensa päälle ja solmitaan lopulta toisiinsa raakavuodasta tehdyillä saranoilla. Tämä ei ainoastaan tee seinistä kannattavia, vaan listojen vinottaisuus lisää myös seinien kantavuutta ja parantaa tasapainoa. Tukisalot sidotaan jokaiseen ristikkolistan yläosaan. Yksinkertainen kartiomainen katto voidaan rakentaa joko siten että tukisalot on liitetty yhteen huipulla (kuten intiaaniteltoissa), tai siten että huipulle rakennetaan pyöreä puukruunu, johon salot koloamalla istutetaan.
Katto ja seinät on nyt sidottu yhteen, mutta eivät vielä pysy tukevasti pystyssä. Ilman tukea kattokehikko kaataisi seinät maahaa. Tämän takia seinaristikon yläosaan kehikon ympäri jännitetään ns. kiristysnauha, joka vetää ulospäin pyrkivät voimat sisään. Tätä usein tuhlaillen ja mielikuvituksellisesti koristeltua nauhaa voidaan pitää jurtan "kulmakivenä".

Mongoli-kalmukkijurtta

Jurtta mitataan siinä olevien seinien (khana) lukumäärällä. Mongoliassa tyypillinen perhejurtta käsittää kuusi tai kahdeksan khanaa, joista tulee läpimitaltasn 5-6 metrinen jurtta. Suuri seremoniallinen jurtta saattaa käsittää kaksikymmentäneljä khanaa ja majoittaa sata ihmistä mukavasti. Mongolijurtassa on yleensä hyvin raskas kruunu, jonka kannattamiseen tarvitaan kaksi pystysuoraa salkoa. Tämä kruunu valmistetaan lovetusta ja tapitetusta puusta, jossa on kahdeksan tai kymmenen kaarevaa puolaa, jotka on kiinnitetty kruunun keskiöön. Parhaissa mongolijurtissa on kaksinkertaiset paneliovet. Kaikki ovet, pystysalot, kruunu ja tukisalot on maalattu ja koristeltu monimutkaisin värikkäin kuvioin. Tehdasvalmisteiset jurtat ovat pelkistetympiä. Mongolian ulkopuolella ovat kruunut yleensä kevyempiä ja rakenteet yksinkertaisempia.

Turkkilais-kirgiisijurtta

Kirgiisien jurtat ovat vaatimattomampia kuin mongolien, koska kirgiisit asuttavat köyhempiä alueita. Pienet perhejurtat saattavat olla läpimitaltaan kolmisen metriä, kun taas suuremmat yli kuusimetrisiä. Kaikki jurtan puuosat ovat luonnollisen muotoisia pajukeppejä, joita leikataan ja yhdistellään mahdollisimman vähän. Tamä antaa rakenteelle erityistä vahvuutta ja kestävyyttä.
Tukikaaret leikataan tuoreina, liotetaan, kuoritaan, lämmitetään toisesta päästään ja taivutetaan muotoonsa. Nuoren puun luonnollinen suippous sopii täydellisesti tukikaariin, koska tukevuuden ja keveyden mahdollistamiseksi tulee kaarien olla ohuempia yläpäästään. Joillain seuduilla kaaria savustetaan kevyesti hyönteistuhojen estämiseksi. Afganistanissa näin käsitellyt kehikot kestävät 40-50 vuotta. Kruunu valmistetaan taivuttamalla kaksi halkaistua oksaa puoliympyraän ja liittämällä ne yhteen joko raakavuodalla tai metallivanteilla. Kruunun sisäpuolelle veistää kukin heimo omanlaatuisensa puukehikon, joka jurtan sisältä näyttäa upealta taivasta vasten.
Ovenkarmit valmistetaan yleensä katajasta. Monissa kirgiisien jurtissa on veistetyt puuovet, mutta rullattavat huopaovet ovat yleisempiä. Eteläisemmillä seuduilla käytetään kesäisin ruokomattoja seininä, kun taas talvella seiniin lisätään huopaa. Huopa sidotaan jurttaan köysillä ja punoksilla, jotka vedetään katon ja seinien poikki symmetrisesti.

Jurtta sisältä

Kun jurttaan tullaan sisälle on epäkohteliasta astua kynnykselle tai koskettaa jurtan naruja. Lattialla pidetään kesällä ohutta huopamattoa, mutta talvella lattia peitetään huopakatteella, jonka päälle levitetään 10 cm paksulti kuivattua ruohoa, jonka päälle tulevat huopamatot. Jurtan keskelle on varattu paikka tulisijalle.
Sydänneliö muodostuu neljästä salosta, rautakolmijalan kannatellessa keittopatoja. Puuhiiltä poltetaan missä mahdollista; useimmiten on saatavilla vain kuivattua lantaa jonka kitkerä savu nokeaa sisäkatteen mustaksi. Aikaisemmat hellat oli rakennettu savitiilestä, mutta nykyään käytetään rautahelloja.
Ovi aukeaa aina etelään tai kaakkoon, poispäin hallitsevista tuulista. Oviaukkoa vastapäätä on paikka kirstulle, jonka päällä pidettiin aikoina ennen sosialistista vallankumousta buddhistisia kuvia messinkisine rasvalamppuineen ja uhriastioineen. Nykyään ovat perhekuvat ja transistoriradiot vallanneet tämän paikan. Seinänvierustoille on asetettu arkkuja, laukkuja ja kaärittyjä mattoja. Koristeelliset kankaat roikkuvat seinillä ja ne voidaan vetää jakamaan jurttaa osiin. Naisten puoli jurtassa on itäinen ja miesten sekä vieraiden läntinen. Kunniapaikka on tulisijan takaosa. Nuoret ja vastasyntyneet oleskelevat oviaukon lähettyvillä. Satulat, aseet ja köydet säilytetään miesten puolella, kun taas kirnut, keittiötarvikkeet ja kehto ovat naisten puolella. Tavan mukaan naiset pystyttävat jurtan, vaikka miehet saattavatkin avustaa. Perinteinen paimentolaisten vieraanvaraisuus vaatii, että kukatahansa jurtan eteen pysähtyykin hänet kutsutaan sisään syömään. Lammas tai vuohi teurastetaan ja järjestetään pidot.

HOME