Metallipatsaiden valu Nepalissa
ja Tiibetissä
Teksti ja valokuvat J. K. Ihalainen
Vahavalumenetelmällä (cire perdue) on pitkä
perinteensä Pohjois-Intiassa ja Himalajalla. Temppeli- ja jumalpatsaiden
valajat, newarit, ovat näytelleet keskeistä osaa metallipatsaiden
valajina Nepalissa ja Tiibetissä lähes kahdentuhannen vuoden ajan.
Perinteisiä tekniikoita hyödynnetään tänäkin päivänä newarien
metalliverstaissa Patanissa, Kathmandun lähellä.
Myöhemmällä Gupta-kaudella (400 - 700 jKr) oli metallivalu Intiassa jo
levinnyt laajalle, mutta sitä vanhemmat löydökset ovat harvinaisia.
Paras keskiaikainen kuvaus metallivalusta on teoksessa Mãnasollãsa
vuodelta 1131; siinä määritellään messingin ja kuparin suhde vahaan
10:1. Tuohon aikaan oli onttovalu saavuttanut täydellisyyden, ja
kupariveistoksia valettiin kerralla jopa yli kaksimetrisiksi.
Tiibetiläisen oppineen Tãranãthan vuonna 1608 kirjoittaman Intian
buddhismin historian mukaan Devapãlan hallinnan aikana (821 - 861)
vaikuttivat bengalikuvanveistäjät uusien koulukuntien syntymiseen, ja
sitä seurannut vahavalumenetelmän leviäminen jätti jälkensä
kuparipatsaiden valmistukseen Nepalissa ja Tiibetissä 900 - luvun
taitteessa. Sekä täysi- että onttovalua harjoitetaan tänäkin päivänä
Nepalissa, jälkimmäistä alle 15 cm veistoksiin.
Tiibetissä kellot ja osa veistoksista valmistettiin
hiekkavalumenetelmällä. Pronssi valettiin yleensä vahavalumenetelmällä.
Tästä vanhin esimerkki on länsitiibetiläinen Vajrapãni Pariisin Musée
Guimetissä noin 1100-luvulta. Patsas on messinkiä, sinkkiä on 12 % ja
lyijyä 1 %.
Metallipatsaiden valamiseen erikoistuneet newarit, jotka tänä päivänä
harjoittavat ammattiaan keskitetysti Patanissa Nepalissa, ovat olleet
aktiivisia Tiibetissä 7. vuosisadalta tähän päivään saakka. Kuuluisin
heistä oli Aniko, joka lähetettiin Tiibetiin kahdeksankymmenen
taiteilijan mukana vuonna 1260. Sieltä hänet kutsuttiin mongolihoviin
Kiinaan, jossa hän vastasi valtakunnan metallitöistä. Mehiläisvaha ja
kupari kuuluivat Yuandai huasu ji´n mukaan hänen käyttämiinsä
materiaaleihin. Newareita asui suuria määriä Lhasassa, Shigatsessa,
Gyantsessa, Sa-skyassa ja Tsetangissa. 17. vuosisadalla heidän
toimintapiirinsä laajeni Gugesta Bhutaniin. Tiibetiläinen cire perdu
-valaminen lepäsi suurelta osin newarien harteilla.
Vahamalli
Mallissa käytetyn vahan koostumus vaihtelee vuodenaikojen mukaan
Nepalin laaksossa. Kevyt kesävaha valmistetaan sekoittamalla puolet
mehiläisvahaa, jota hankitaan tamangeilta vuoristosta, ja puolet silaa,
puun pihkaa jota tuodaan Intiasta. Vanha teksti Mãnasãra kertoo
dammarien käyttäneen sãl-puun pihkaista mehua. Sãl (Shorea robusta)
kasvaa alueilla Himalajalta etelään.
Tumma talvivaha valmistetaan seuraavasti: yksi dhãrni (2520 gr)
mehiläisvahaa, 11/2 pão´a (320 - 420 gr) silaa, ja noin 1/2 pão´a (100
gr) kasvisrasvaa Madhuca butyracea- puun siemenistä - tämä puu kasvaa
Kathmandun alueella 20 metriä korkeaksi. Näin meillä on mehiläisvahan :
pihkan :
kasvisöljyn suhde 24 : 3 : 1.
Krishnan mainitsee sinapinsiemenöljyn kasvisrasvan tilalle: 16 osaa
mehiläisvahaa, kahdeksan osaa pihkaa ja yksi öljyä.
Vaha valmistetaan kuumentamalla pilkottua mehiläisvahaa
alumiinikattilassa matalalla liekillä, lisäämällä sitten hienonnettua
pihkaa ja hämmentämällä keitosta, ja lisäämällä viimein kasvisrasvaa.
Vahakakuista tehdään pyöreitä ja niiden paksuus vaihtelee patsaan koon
ja metallikoostumuksen mukaan. Ontot kupariveistokset vaativat paksumman
vahamallin kuin messinkiset. Työkalu vahan muovaamiseen on molemmista
päistään pyöristetty buffalosarvinen silaku. Silaku on mallin
muovaajalle tärkein työkalu, "kuudes sormi".
Vahamalli työstetään kannettavan hiiliuunin vieressä, jolloin on
mahdollista kuumentamalla yhdistää veistoksen eri osia. Vahamallin
ollessa valmis taiteilija kostuttaa mallin ja painaa päälle hieman
lämmitettyjä palloja paksumpaa vahaa rakentaakseen thãsãn eli "avaimen",
muotin naarasosat, jotka mahdollistavat sen että muottia voi käyttää
uudestaan tulevaisuudessa.
Viimein patsaan kanssa valettavat ornamentit, korut ja liitännäiset
muovataan ja liitetään vahakuvaan. Ornamentteja ja kohokuvia varten
käytetään Tiibetin mustaa kiveä, johon lukuisat uskonnolliset kuvat ja
kuviot on kaiverrettu. Vahamallin ollessa valmis sovitetaan sen pohjaan
kolmijalka vahasta; kaksi näistä on sisäänkaadettavaa metallia varten,
ja yksi poistuvaa ilmaa varten.
Muotin valmistus
Hienosta savesta, vedestä ja lehmänlannasta valmistettu seos lisätään
mallin vaikeapääsyisimpiin paikkoihin. Sen jälkeen vetelämpi seos
kaadetaan mallin päälle, ja milloin tarpeellista, sen sisään. Onton
mallin sisään saatetaan leikata pieni ikkuna ja seosta painetaan sisään
muodostamaan valusydän. Sen jälkeen saven annetaan kuivua noin
vuorokausi.
Vuorokauden kuluttua lisätään paksumpi seos, joka koostuu keltaisesta
savesta, vedestä ja riisin akanoista, lisätään edellisen kerroksen
päälle. Aikaansaannoksen annetaan kuivua katolla auringossa muutama
päivä.
Yksi tai useampia nauloja painetaan ulkokerrosten läpi vahaan
toimimaan kannattajina, ettei vahan sulattamisen aikana muotin malli
siirry tukkimaan sulan metallin kanavia. Paksumpi kerros paksua seosta
lisätään muotin päälle, jonka jälkeen sen annetaan kuivua täydellisesti.
Vahan sulattaminen
Lo Buen mukaan (1978) uuni on tiilistä kasattu kaksikerroksinen uuni,
jonka alemmassa kerroksessa poltetaan hiiltä. Muotit asetetaan uuniin
kuumenemaan ja niitä käännellään suurilla tongilla, kunnes ne ovat
läpikotaisin kuumia mutta eivät paahtuneita. Tämä kestää muotin koosta
riippuen kahdesta viiteen minuuttiin. Sitten muotti nostetaan tulesta,
kolmijalan suu rikotaan ja vaha valutetaan astiaan maassa. Kanavat
puhdistetaan metallityökaluilla valun onnistumiseksi.
Nykyään kuumentamiseen käytetään puhalluslamppua, mutta toimitus on
muilta osiltaan samanlainen.
Muotin poltto ja metallin sulatus
Kuparipallot ja edellisistä valuista talteenotetut kolmijalat, ym.
vasaroidaan mahdollisimman pieniksi ja survotaan lasitettuun
keramiikka-astiaan. Tämä intialaisvalmisteinen upokas on 20 - 40 cm
korkea ja 16 cm ympärysmitaltaan.
Tuli uunissa elvytetään sytykkeillä ja pölynimurilla, ja hiiltä
lisätään. Nykyään käytetään Intiasta tuotettua koksia, mutta aikaisemmin
käytettiin omaa puuhiiltä. Tiibetissä koksia saatiin maan itäisistä
osista. Tulen kuumentamiseen käytetään puhallinta.
Tulen palaessa kuumana metallilla täytetty upokas asetetaan tulen
päälle ja tiilikammio kasataan sen ylle. Tiilenpaksuinen kammio jättää
upokkaan yläosan näkyviin. Hiiltä lisätään kaiken aikaa, ja upokkaaseen
lisätään hienonnettua kuparia. Kuparin sulattaminen vie kaikkiaan
puolisentoista tuntia.
Sillä välin muotit ladotaan viereiseen uuniin. Ne on kuumennettava
lähes kuparin sulamispisteeseen (10830C), ettei metalli ala hyytyä ennen
kuin muotti on kokonaan täytetty. Tämä myös estää muotin halkeamisen
kaadon aikana. Newarit eivät käytä lämpömittaria tässä prosessissa.
Juuri ennen valamista nostetaan muotit nojalleen maalattialle ladottuja
tiilejä vasten, kaatoaukot ylöspäin. Sen jälkeen sulatettu kupari
kaadetaan muotteihin. Kaadon hoitaa valaja itse. Ulkona on lämpöä
nelisenkymmentä, mutta valimossa kuin kaskea poltettaessa.
Muottien annetaan viilentyä ja kovettua puolisen tuntia, jonka jälkeen
niitä heitetään vesiastiaan sihisemään ja kuplimaan.
Messinkivalamiseen käytetään erilaista, valajan itsensä valmistamaa
kertakäyttöistä upokasta, joka on 25 cm korkea, ja kaatoputki on lähellä
pohjaa. Messingin ollessa sula upokas tuodaan muotin päälle ja
kaatoputki avataan rautatangolla. Messinki sulaa alemmassa lämpötilassa
kuin kupari, ja on helpompi valaa.
Veistoksen viimeistely ja kokoaminen
Kun savi on irroitettu valuista, sahataan kolmijalka irti. Veistosta
putsataan ja kiillotetaan tuntikausia fiilalla, hiekkapaperilla ja
rievuilla. Tämän suorittaa kuvanveistäjän apulainen.
Viimein patsaat kootaan eri valuissa valmistetuista osista, kuten
siivet, kädet, aurinkopyörät, jne. Liitoskohtiin on taiten rakennettu
nystyrät tai ulokkeet, joihin osat sopivat, joten liitoskohdat jäävät
yleensä ornamenttien alle näkymättömiin. Pohja, jolla patsas lepää,
valetaan aina erikseen. Veistosten valaminen osissa on ainakin tuhat
vuotta vanha käytäntö sekä Nepalissa että muualla Himalajalla. Usein
vanhoja veistoksia tutkittaessa ovat eri osien koostumukset varsin
erilaisia, sillä jopa viikkoja saattaa vierähtää osien valamisen välillä.
Nyt veistoksen saa käsiinsä koristelija, joka vasaralla ja taltalla
koristelee, ornamentoi pehmeätä kuparia. Hän myös tekee upotuksia
hopeasta ja kullasta, tai milloin tarpeen, jalokivistä. Tiibetiläiset
suosivat perinteisesti turkoosia ja korallia upotuksiin.
Kultaus
Tulikultaus eli elohopeakultaus - päällystys elohopean ja kullan
sekoituksella, jota kuumentamalla elohopea haihtuu ilmaan - mainitaan
Tiibetissä 600 - luvulta lähtien. Anikon mainitaan käyttäneen samaa
tekniikkaa Mongolian hovissa 1295 - 1330. Nepalin laaksossa
elohopeakultausta on käytetty 900 - luvulta lähtien, eivätkä newarit ole
luopuneet siitä edes galvanoinnin (1975) saapumisen jälkeen.
Osakultaus yleistyi newarien veistoksissa 1600 - luvulta lähtien
lähinnä taloudellisista syistä; patsaan takaosa jätettiin kultaamatta.
Esteettisistä syistä tätä on harjoitettu 1950-luvun lopulta lähtien
kuparipatsaisiin, jotka on tarkoitettu länsimarkkinoille ja Tiibetiin.
Tämä käytäntö oli myös yleinen itäisen Tiibetin ja Kiinan Tiibetin
messinkipatsaissa 1700 - luvulta lähtien. Tiibetiläiset oppivat
newareilta messinkipatsaiden kultauksen 1400 - luvulla. Tiibetin
kuninkaiden patsaat mainitaan kullatun jo 700 - luvulla.
Padma-dkar-po mainitsee kultaamista käytetyn Tiibetin kuninkaiden
patsaisiin 700 - luvulla. Kultaaminen saatettiin tehdä harjaamalla tai
liimaamalla kultalehti patsaan pintaan. Yleisin kultausmenetelmä on
kuitenkin maalaaminen. Perinteisesti kultamaali valmistetaan
puristamalla pisaranmuotoon muotoiltua kultapölyä liimaan. Näiden
pisaroiden tarkka valmistus on yhä newarien ja tiibetiläisten
kultaseppien tarkoin varjeltu salaisuus.
Eräs tapa valmistaa kultapölyä on leikata kultalehtiä kapeiksi
kaistaleiksi, sekoittaa ne hienonnettuun kiveen ja lasiin, ja jauhaa ne
pölyksi lisäämällä vähän vettä (Dagyab).
Kultaamista käytetään tänäkin päivänä luomaan tiibetiläisten hahmojen
kasvoille ja kauloille niille tunnusomaisen matan kultaisen pinnan.
Erityisesti Tiibetin metallipatsaissa tämä on yleistä. Kultaamista on
myös käytetty savipatsaiden päällystämiseen, kuten 1300 - luvun
savipatsaat Srong-brtsan-sgam-po´sta ja hänen kahdesta vaimostaan
Potalassa.
Newarien päällystämättömien kuparipatsaiden pinta käsitellään tänään
sinapinsiemenöljyllä tai jopa kenkälankilla, jotta siihen syntyy
patinaa. Tiibetissä tunnetaan erittäin muinainen tapa vahata
metallikuvat, joko esteettisistä syistä tai hapettumisen estämiseksi.
Vanhentaminen
Nepalin laaksossa veistosten vanhentaminen sai potkunsa 60 - luvun
alussa Tiibetin ja Himalajan antiikkiveistosten kysynnän kasvaessa
länsimarkkinoilla. Keinotekoinen taideteosten vanhentaminen on Nepalissa
laitonta, ja sen vuoksi ammattiväärentäjän puheille pääseminen on lähes
mahdotonta.
60 - luvulla tyydyttiin kuumentamaan messinkiveistosta korkeassa
lämpötilassa, jolloin aikaansaatiin tumma patina. Labriffe mainitsee
että jotkut patsaat voideltiin sitruunan ja suolan sekoituksella ja
pidettiin kosteassa paikassa kankaan sisässä kuudesta kahteentoista
kuukauteen. Hän mainitsee myös, että patsas voideltiin nestemäisellä
lannalla, tuhkalla, suolalla ja lehmänlannalla, ja haudattiin maahan
vuodeksi.
Keräilijät ja kauppiaat ovat kuitenkin ymmärtäneet, että ikivanhat
newarilaiset ja tiibetiläiset metallipatsaat eivät ole suinkaan peräisin
arkeologisista kaivauksista, vaan temppeleistä ja alttareilta, joissa
ne olivat varsin hyvin suojassa syöpymiseltä.
70 - luvulla patsaita vanhennettiin hieromalla niitä päiväkausia
kankaalla, jota tahrittiin rasvaan, maitoon ja hajusteisiin. Myös
hieromalla patsaaseen ammoniumkloridia ja kuumentamalla sitä saatiin
aikaan mieto syöpyminen. Erikseen, yksittäisenä tilattu antiikkinen
veistos on huippuammattilaisen työtä, jossa pelkkä vanhentaminen maksaa
noin sata dollaria.
Tiibetiläiset koskettelevat hyvin harvoin pyhiä patsaita. Lisäksi
Tiibetin kuiva ilmasto on ihanteellinen metallipatsaiden säilymiseen.
Sen takia todellinen antiikki on yleensä paremmassa kunnossa kuin
väärentäjät meille uskottelevat.
|