| TAKAISIN / BACK |

J. K. Ihalainen
Kultaiset vuoret
Mongolian matkalta
Cultura 1993

2 painosta loppuunmyyty

Kultaiset vuoret on kertomus matkasta Mongolian Kultaisille vuorille, Länsi-Mongolian Altaille. Samalla kirja on kuvaus paimentolaisista, jurtista, hevosista, paimentolaisten peleistä ja juhlista, musiikista ja lauluperinteestä.
Kirja sisältää professori Pentti Aallon suomennoksena "Mongolien Salaisen Historian" ensimmäisen osan. Kirjassa ovat mukana myös mm. Sakari Pälsi, Outi Heiskanen, Rosa Liksom ja Batbileg Budbazaarin. Kirjan kaksi painosta on loppuunmyyty.

Ote kirjasta
Tuula Nikulainen:
Huopa

Huopa on Keski-Aasian paimentolaisheimojen käsistä levinnyt Eurooppaan, Intiaan ja Kiinaan. Muinaisten Keski-Aasian paimentolaiskulttuurien keskuksena Mongoliaa voidaan pitää huovan kotimaana.

Johannes de Plano Carpini kirjoittaa matkakuvauksessaan, "Matkalla maailman koilliskolkassa Herran vuonna 1246", vierailustaan Mongoliassa silloisen Küyük-kaanin leirissä: "Heidän seinänsä olivat valkoista huopaa, heidän ovensa olivat myös huovasta... heidän tapansa olivat osittain kunnioitettavia ja paikoin iljettäviä... He puhdistivat likaantuneet vuoteensa, vaununsa ja huopansa tulella... Ögedei-kaanilla, Tsinggis-kaanin pojalla oli tiettävästi kaupunki jonka eteläpuolella oli valtava hiekkaerämaa; kaupungissa kerrotaan asuvan villi-ihmisiä, jotka eivät osaa lainkaan puhua, ja joilla on niin heikot jalat että pantuaan makuulle he eivät pääse omin voimin ylös. Kuinka tahansa, niin heillä on erinomainen kyky valmistaa huopaa kamelin karvoista joilla he vaatettavat itsensä ja joita he pitävät tuulensuojinaan. Ja aina kun tataarit ovat piirittäneet heidät ja haavoittaneet heitä nuolillaan, nämä ihmiset hierovat yrttejä haavoihinsa ja lentävät voittajina tiehensä."
Plano Carpini, ollessaan suurkaanin lähettiläänä, jatkaa: "Heillä oli tiettyjä ihmisennäköisiä huovasta tehtyjä idoleita asumuksen oven molemmin puolin ja näiden yläpuolella oli nännin muotoon huovutettuja esineitä. Näiden he uskoivat vartioivan laumojaan ja takaavan maidontuotannon ja lisääntymisen. Aina kun he aloittivat syömään tahi juomaan he tarjoilivat ensin palan ja palanpainiketta näille idoleilleen."

Mongoliassa on ollut tapana valmistaa huopaisia nukkeja kodinhaltijoiksi, jumalten kuviksi tai kuolleiden sieluja varten. Shamaanin puvun selkämyksessä on 12 huopanukkea apuhenkiä varten.
Huopajumalia poltettiin, kun haluttiin karkottaa pahat henget pois. Musta huopapala jurtan sisäpuolella pitää pahat henget jurtan ulkopuolella. Kuolemansairaan mongolin jurtan katolle nostettiin kepin päässä pala mustaa huopaa suojelemaan kuolevan lähtöä.
Kaiken kaikkiaan huopa on hyvä koto hengille ja huopaisen kodin ilmaa on hyvä hengittää. Näihin päiviin asti on säilynyt Mongoliassa tapa asettaa vieras istumaan valkean huovan päälle ja näin samalla toivottaa hänelle hyvinvointia. Samoin morsian istuu valkean huovan päällä hääseremonian ajan. Toisinaan merkittäviä esineitä nostatetaan huovan päällä. Leirin muuttaessa juodaan seremonialliset teet ja teepannu kannetaan ulos huovan päällä.
Perinteisesti naiset ovat olleet vastuussa huovan valmistuksesta. Tässä yhteydessä vastuuseen liitetään myös maagisia voimia; sekä miehet että naiset osallistuvat huovan valmistuksen eri vaiheisiin. Mongolin kielessä sana nainen, naispuoleinen "em" tarkoittaa myös yrttiä, rohtoa sekä lääkettä.

SUOJA

Huopa on ollut aikojen alusta lähtien korvaamaton suoja tuulta, sateita ja sairauksia vastaan, paimentolaisen hyvinvoinnin elinehto, ja on sitä edelleen. Huovan lämmöneristyskykyä ja toisaalta hengittävyyttä ei voida millään keinotekoisilla materiaaleilla korvata. Lisäksi se on kevyttä ja kestävää, huopa on paloturvallinen ja vettähylkivä.
Keskustulen ansiosta jurtan ilma pysyy hyvänä ja huovat kuivina. Valkoinen telttahuopa savuttuu muutamassa vuodessa lähes mustaksi ja nokeentuminen lyhentää huovan ikää, nykyaikaisissa jurtissa onkin avotulen tilalla piipullinen kamina. Skorpionit, hämähäkit ja käärmeet kiertävät huopamaton; se on turvallinen paikka nukkua.
Paimentolaiset tietävät villalla olevan myös parantavia ominaisuuksia ja huopapalaa voidaan käyttää hauteena särkyjen, naisten vaivojen ja lapsettomuuden hoidossa. Käytössä huovat kestävät ihmisiän ja loppuunkulunut huopa kierrätetään tai poltetaan.
Kolmanneksi vanhin* säilynyt huopalöytö on pohjoisesta Mongoliasta Noin Ulasta. Kyseessä on hauta joka oli vuorattu värikkäillä suurikokoisilla huovilla ja löytö on ajoitettu ensimmäiselle vuosisadalle jKr. Suurimman huovan reunoissa on villieläinten kanssa taistelevia kuusipeuroja.
Noin Ulan hautalöytöön kuuluu mm. värikäs huopainen satulasuoja: päällikeommeltua, tikattua ja kirjailtua huopaa, yksityiskohdissa turkiksia, hiuksia ja kultaa. Altai-vuorten hautalöytöjen perusteella on ollut yleistä yhdistää huovutukseen muita materiaaleja; edellä mainittujen lisäksi on löydetty puu- ja metallipaloja, luuta, sulkia, heinää, kristallia, kiviä ym, tai huopaan on voitu tehdä reikiä ja saatu näin alla oleva nahka esiin. Töissä on käytetty kaikkia tällä hetkellä käytössä olevia huovan kuviointitekniikoita, kuten mm. mosaiikkitekniikkaa, huovutusta eri värisillä villoilla, kuvioiden maalausta, tai kuvioaiheet on saatu esiin täytteillä.
Huovutettujen esineiden tai ylipäätään tuotteiden, joissa on käytetty osana huopaa, kirjo on runsas: vaatteiden ja mattojen lisäksi mm. huovalla vuorattu ruumisarkku, peuran karvoilla täytettyjä tyynyjä, huovalla päällystettyjä metallirenkaita puisiin kiuluihin, huopapapiljotteja, naamioita, lisäksi paljon huovutettuja yksityiskohtia hevosvarusteissa ja aseissa.
* Vanhimmat löydöt: 1) Isle of Harris 1300-840 eKr ; 2) Bazyryk (Altai) 700-200 eKr.

HUOPA TÄNÄÄN

Jurtassa huovan kuningatarajatus tulee parhaiten esille. Jurtan huovat ovat morin esqii, hevoshuopaa. Pääkaupunkiseudulla tosin huopa on tehdasvalmisteista ja uusiohuopaa. Läntisessä Mongoliassa jurttahuovat valmistetaan perinteisesti hevosvoimin. Jurttaan kuuluu kaksi kerrosta huopaa (kovina talvina enemmän). Hyvät huovat painavat yhteensä ehkä sata kiloa.
Mongolit ovat valmistaneet värikkäitä päällikeommeltuja huopia tälle vuosisadalle asti; nykyään mosaiikki- ja applikaatiotekniikkaa käyttävät vain Mongolian kazakit (turkinsukuinen vähemmistö Länsi-Mongoliassa). Tavallisin kazakkien valmistama huopa on shirdag, lattialla pidettävä istuinhuopa. Samaa perustekniikkaa on käytetty Noin Ulan "satulassakin", nyt vain kulta ja hiukset puuttuvat.
Sensijaan mongolien vanhimpana ja perinteisimpänä käsityötekniikkana pidetään kamelinkarvalangalla tikattua huopaa yhdistettynä nahkaan. Tekniikka, jonka ansiosta Tsinggis-kaanin sotureilla oli kevyet mutta tukevat ja haarniskat.
Huovan tikkaus aloitetaan yleensä keskeltä ja tikkaus noudattelee yksinkertaisia geometrisiä kuvioita. Kuviotikkauksen ensisijainen tarkoitus on ryhdistää huopaa ja tikattuna huopa ei jousta kumpaankaan suuntaan. Tikattujen huopien reunat huolitellaan kierretyllä hevosenjouhinyörillä. Vaikka valkoista väriä huovassa edelleen arvostetaan ja siinä on statusta, tyypillinen tämän päivän mongolialainen huopa on tehty sillä hetkellä saatavilla olevista väreistä.
Perinteinen jurtan ovi on esqiin üüd, huopainen verho jossa on kaksi huopaa tikattu yhteen. Nykyään lähes kaikissa jurtissa on koristemaalattu puinen ovi, yksinkertainen tai kaksinkertainen, toisinaan lukoilla ja jopa pienillä ikkunoilla varustettu.
Muita perinteisiä tikattuja huopaesineitä oviverhon ja shirdag`in ohella on mm. olbog, pikkumatto rituaaliesineille tai yhden istuttava kunniamatto; toiruulqa, raskas lattiamatto; hoimor, istuinmatto jurtan pohjoisseinustalla, kunniapaikalla; guadas, nukkuma-alusta.
Ihanteellisessa sisustuksessa on pohjalla kaksi toiruulgaa, jotka kohtaavat toisensa tulisijan pohjoispuolella, päällä runsaat matto- ja istuinkerrokset ovat merkkinä ystävällisyydestä ja vauraudesta. Lähellä ovea on vuohen- tai lampaannahka, miniän paikka.
Nuorenparin avioituessa vaimon suku hoitaa sisustuksen ja ovihuovan, miehen suku jurtan ja jurtan katteet. Tikattujen huopien valmistus on naisten työtä. Parhaat tikkaajat tekivät myös muille huopia.
Nykyisin mongolijurtan sisustus on enimmäkseen puusepiltä tilattuja sänkyjä ja piironkeja, matot kiinalaisia tehdasmattoja tai sisustus on hauskan sattumanvaraista; kuten kaapelirullia jakkaroina tai sairaalahetekoita sänkyinä.

ÄITIHUOPA

Lammas keritään kaksi kertaa vuodessa. Kevätvillaa nimitetään urtin noos, sananmukaisesti "pitkä villa" vaikka villa olisikin lyhyttä. Syysvillaa kutsutaan nimellä ahrin noos eli "lyhyt villa". Syysvillaa pidetään parempana huovutukseen ja kevätvillaa saatetaan käyttää esim. tikatun ovihuovan alempaan, kovempaan, huopapalaan. Joidenkin mielestä paras lopputulos saadaan sekoittamalla kaikkia villalaatuja keskenään. Toisinaan lampaat keritään myös talvella ja talvivilla käytetään pienimuotoseen käsinhuovuttamiseen, kuten peittoihin ja vauvan mattoihin.
Naisväki piiskaa kerityn villan suurehkon nahkapalan päällä. Piiskattu villa sidotaan pieniksi nyyteiksi ja varastoidaan säkkeihin.
Huovuttaminen suoritetaan yleensä syyskuussa jurttien läheisyydessä tuulensuojaisassa paikassa. Maahan levitetään kaksi vanhaa huopaa, eh esgii, "äitihuopaa", siten että ne hieman asettuvat limittäin. Ensin äitihuopa kostutetaan; vedenkanto on miesten puuhaa. Isoäiti aloittaa villan levittämisen kostean äitihuovan päälle: hän painaa vasemmassa kädessä olevaa villanyyttiä peukalollaan äitihuopaa vasten ja kiskoo tästä ohuita villakerroksia ja asettaa ne sitten huolellisesti limittäin äitihuovan ylle. Näin kuidut tulevat asetettumaan aina kerrokseen yhdensuuntaisesti.
Ensimmäinen kerros on hienompaa syysvillaa, joka myös kostutetaan tasaisesti. Tasainen kostutus on tärkeä: toisinaan saatetaan pirskottaa vettä suulla tai sihdillä. Sitten asetetaan toinen kerros kevätvillaa, joka taas kostutetaan, ja sitten vielä kerros syysvillaa. Päällimmäisen kerroksen reuna-alueille lisätään vielä lajiteltua mustaa villaa (mongolialainen lammas on useimmin mustavalkea).
Sillä aikaa tytöt repivät ruohoa joka asetetaan viimeisen kerroksen ylle yhteen tarttumisen estämiseksi. Viimeisen kostuttamisen jälkeen äitihuopaa kääritään tiukasti rullalle.
Huoparulla nostetaan vedessä pehmitetyn nahkan päälle (kamelin tai naudan nahka) ja nahka sidotaan tiukaksi kääröksi rullan ympärille nahkanyörein ja pitkin köysin. Nahkakäärö kastellaan vielä kerran ja isoisä kantaa vettä molemmista päistä sisään huovan "suuhun ".
Miesväki hoitaa hevoshuovutuksen. Hevonen vetää nahkakääröä perässään (toisinaan myös kameli). Käärö on sidottu pitkillä köysillä esim. satulavyöhön tai köydenpäät ovat ratsastajalla kädessä. Kun paketti on rullannut tarpeeksi nahka aukaistaan ja äitihuopa irroitetaan huopatyttärestään (huuhen esqii = tytär huopa). Äiti ja tytär vaihtavat paikkaa ja tytärhuovan päälle saatetaan asetella vielä uusi kerros villaa. Äitihuopa jää rullan sisäpuolelle. Rulla kääritään nahkaan ja hevoshuovutusta jatketaan.
Huopa tarkistetaan katsomalla aurinkoon huovan läpi - jos valo ei tule läpi, niin huopaa on rullattu tarpeeksi. Joskus vielä jatketaan rullaamista käsin. Lopuksi huopa kiskotaan suoraksi ja jätetään aurinkoon kuivumaan. Yöksi uusi huopa asetetaan aina jurtan länsiseinustalle kuivumaan. Vetämisen ja rullaamisen määrä riippuu villan laadusta, hieno villa huopuu vähemmällä.
Lopullinen huopa on saman kokoinen kuin äitihuopa, joten huopa kutistuu rullauksen aikana lähes puoleen. Huovan valmistuttua sanotaan "kaunis tyttö tuli!".
Ennen vanhaan naiset pirskottivat tammanmaitoa rullan päälle. Näin varmistettiin huovan laatu ja valkoisuus.

Lähteet:

Mary E. Burkett: The Art of the Feltmaker, Abbot Hall Art Gallery, 1979
Mary E. Burkett: "An Early Date for the Origin of Felt". Anatolian Studies. Vol. XXVII(1977)
Krystyna Chabros:"Quilted Ornamentation on Mongol Felts". Central Asiatic Journal. Vol. 32 (1988)
Berthold Laufer: "The Early History of Felt" American Antropologist New Series. 32, no. 1.
Charles R. Bawden: Eight Mongolian Epic Poems. Mongolische Epen X. (1982)


HOME